mens erger je niet en leren schrijven - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu mens erger je niet en leren schrijven - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu

mens erger je niet en leren schrijven

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

25 Mei 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Holaaa!

Zo van de week erg veel gewerkt. heb met de kinderen het mens erger je niet spel gemaakt, dit omdat alle kinderen heel veel moeite met tellen hebben en zo kunnen ze het dan goed oefenen. Hoeveel puntjes staan erop de dobbelsteen? Waar moet de pion dan komen te staan? En alle andere kinderen moeten ook opletten of alles eerlijk gebeurd. Ik heb het wel een beetje aangepast zodat de kinderen zich niet te erg gaan ergeren want het moet wel leuk voor ze blijven. Ze mogen elkaar niet van het bord afslaan, ze mogen maar 1 pion tegelijk op het bord hebben (ze hebben namelijk niet zoveel geduld om het hele spel uittespelen, dit heb ik wel gemerkt toen we het uitprobeerden).

We hebben dus echt de dobbelstenen zelf gemaakt en het spelbord en dan kunnen ze nu spelen. Was vanochtend wel leuk want de kinderen vroegen gelijk of we weer dat spel gingen spelen, dus dat is een goed teken.

Ik ben ook begonnen om samen met een andere vrijwilliger een meisje te helpen met schrijven. Dat meisje is 10 jaar en het was ons al een aantal keer opgevallen dat ze gewoon echt een heel laag niveau heeft. Eerst dachten we dat ze misschien een heel laag iq heeft, haar moeder is namelijk ook niet een van de slimste. Maar toen bedachten we dat ze het misschien wel nog nooit geleerd had. Ze moest bijv een K na schrijven maar dit lukte haar niet, het was ook wel zo`n hele sierlijke K dus dat klopt sowiso al niet. Ze kijken totaal niet naar haar niveau (Bij de shelter is ook een lerares, maar zij schrijft gewoon wat op en de kinderen moeten het na schrijven, de kinderen hebben verder geen idee wat ze na moeten schrijven)

We zijn dus begonnen om heel simpel een recht lijntje te tekenen, met puntjes helemaal aangegeven waar het lijntje heen moest gaan. En dit ging al heel moeilijk. hierna een schuin lijntje. Toen een lijntje met een knik erin, en uiteindelijk de K. En dit ging echt heel goed. Als ze door heeft wat ze moet doen gaat het echt heel goed. we gaan nu dus een oefenboekje voor haar maken met het hele abc in blokletters (dit is wat makkelijker om mee te beginnen) zodat ze kan oefenen. Ik heb er echt zin in! Dat meisje is ook helemaal enthousiast om het te leren en die kans te krijgen. dus dat is ook heel leuk.

Morgen ga ik het schooltje bezoeken waar ik vorig jaar heb gewerkt, ben echt benieuwd hoe het geworden is want er schijnt echt veel nog te zijn veranderd!

Adios!!

Ow en ik zal trouwens ook binnenkort weer wat fotos plaatsen (denk morgen) maar dan zal ik nog wel even een nieuw berichtje plaatsen

• 26 Mei 2010 - 10:57

Melinda:

Go Loenika, wat ben je toch ook goed daar! Super dat je ook echt wat gedaan krijgt! Moet een heel voldaan gevoel geven! Vet hoor!! Nou geniet er nog van je laatste maandje!! Oeps, moet je nogsteeds mailen! Ben zo druk druk druk dat ik het allemaal vergeet haha!
    X

• 28 Mei 2010 - 21:19

Gonneke:

Hye Kanjer!!
    Dat ABC vind ik een briljant tdee. Misschien kun je bij elke letter een tekeniungetje maken. Bijv. bij de k die teken je in een klapstoel. De K van klapstoel. De S van slang maar dan natuurlijk Spaanse woorden. De L van Lonneke enz.
    Je doet het echt geweldig daar allemaal. Chapeau en toi toi toi.. warme groet Gonneke