weer een update! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu weer een update! - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu

weer een update!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

10 April 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

holaa...

Nou deze week ben ik dan eindelijk echt begonnen met mijn stage. Als je er dan wat langer en vaker bent dan gaan je dingen op vallen waar je in het begin nog niet echt naar gekeken had. Bijv dat een vrouw allemaal littekens op haar handen heeft en een andere bijna geen tanden meer heeft van de mishandelingen. Ook zijn heel veel vrouwen die er zitten nu zwanger, op zich wel mooi dat de kinderen dus aan de mishandelingen en het misbruik zijn ontkomen maar ze worden wel in zo`n opvanghuis geboren, dat is natuurlijk ook niet heel best.
En de kinderen heel veel waarde hechten aan een knuffel of om opgetild te worden.

We hadden maandag eerst een vergadering waarin besproken werd wat voor grotere activiteiten er van de week zouden worden gedaan, dit waren bijv workshops voor de vrouwen en naar de dierentuin gaan. Helaas kon ik hier niet bij zijn omdat ik nog met spaans bezig ben.

We hebben van de week een aantal activiteiten met de kinderen gedaan, maskers maken, tekenen, touwtje springen. Het valt me op dat al die kinderen echt een concentratieboog van niks hebben. De activiteiten zijn voor 5 minuten interessant en daarna gaan ze over op iets anders, dit zal wel zijn omdat ze zo vaak dezelfde activiteiten aangeboden krijgen, dus als iemand nog een heel creatief nieuw idee heeft hoor ik het graag.

Ow en ik hoorde van de week trouwens dat heel veel vrouwen helemaal niet naar buiten mogen, is best wel krom. Maar dat heeft er mee te maken dat de politie dan in heeft moeten grijpen tijdens een ruzie o.i.d. en dan heeft justitie besloten dat de vrouwen naar nuevos horizontes moesten. En omdat dit dan via een rechter is besloten moeten ze steeds binnen blijven. Terwijl nuevos horizontes een organisatie is die juist wil dat de vrouwen een kans krijgen om hun leven opnieuw op te bouwen. Om bijv een opleiding te volgen of te gaan werken maar dat kan moeilijk als je niet naar buiten kan. Best raar dus.

Verder ben ik eindelijk een keertje uitgeweest. Ik ben eerst naar de spaanse school want we gingen een traditioneel gerecht maken, waar ik ook nog bijna te laat was dacht ik. Om half zeven zouden we op de school moeten zijn en ik was helemaal vergeten dat ik daar heen zou gaan, en ineens schoot het me weer te binnen dus ik heb me ontzettend lopen haasten. Kwam ik daar was ik de eerste! Echt Guatemala dus. Maar het was wel heel gezellig want we waren eigenlijk met bijna alleen maar Nederlanders. Ik heb in de tijd dat ik hier ben maar 1 Nederlander gezien en nou ineens waren er iets van 11 ofzo. Het eten was helaas niet echt lekker maar goed ieder zn eigen smaak he.
Hierna met die hele groep naar la parranda geweest, dat is een discotheek hier. Ze hadden salsa avond en ze zouden ook lessen geven dus ik dacht een poging te kunnen wagen tot dansen. Maar dat gaat me snel joh! En niks word uitgelegd dus echt een succes was het niet. Ik heb wel na deze avond besloten dat ik echt wil leren dansen. Wat is dat mooi zeg als je het kunt tenminste.
Ow en hier komt het avontuur met de sleutel! Want tja als je uit bent geweest moet je natuurlijk ook weer naar huis. En dat is best lastig als je je sleutel bij iemand hebt laten liggen. Ik dacht namelijk heel leuk van we gaan de stad in dus heb ik mn tas niet nodig, niet eraan denken dat mn sleutel daar natuurlijk in zat. We hadden eerst bedacht dat we dan met de taxi eerst langs dat meisje zouden rijden en dat ik dan mn tas kon pakken. Maar ik was Isaaq tegen gekomen en hij woont bij Josan (mijn toekomstige huis over 2 weken) hij zegt zo van ja ik kan anders wel met je mee gaan en als je er niet in komt kun je op de bank crashen. En ik had zoiets van ja of ik nou een sleutel heb of niet als die deur op slot zit kom ik er toch niet in want hij klemt heel erg. Dus toen dacht ik dan kan ik beter met Isaaq mee gaan want dan weet ik zeker dat ik ergens kan slapen. Niet eraan denken dat er natuurlijk ook een slot op mijn eigen kamer zit dus of oma nou wakker is of niet(om de buiten deur open te doen) dan kan ik nog niet slapen. En hier denk ik pas aan als de rest allemaal naar huis is gegaan. Naja toen dus maar gelijk met Isaaq mee gegaan en toen bedacht ik dat mijn kamer al helemaal klaar is voor als ik er ga wonen dus ben gewoon op mijn toekomstige kamer gaan slapen, heb Josan nog even een sms gestuurd dat ze niet moest schrikken want ik lag daar. En oma gebeld en uitgelegd dat ik mn sleutel bij iemand had laten liggen. En dat in mijn beste spaans, ze begreep me gewoon!
maar heb dus gewoon kunnen slapen.

De volgende dag had ik geluk want er was salsa les in de spaanse school. En daar zou alles stap voor stap uitgelegd worden, is ook wel handig. Dus ik tegen mijn familie gezegd dat ik wou leren dansen zegt mn moeders hier; ow maar ik dans ook ik wil je het best leren hoor. Dus ik voordat ik les had alvast wat pasjes geleerd.
Bij de spaanse school was het heel leuk alleen waren er te weinig mannen dus heb heel gezellig in mn eentje geoefend.
Wat trouwens echt heel handig was is dat de lerares gewoon een van de vroegere studenten was en ze was nederlands.
Toen met de taxi terug gegaan. Was echt een fijne taxi want hij zette me af en ik kreeg de deur niet gelijk open want hij klemde weer is en toen wachtte hij echt tot ik binnen was.

Gister met de spaanse school naar een hele grote markt geweest, de grootste in Latijn Amerika. Was heel leuk om te zien en heb ook echt ontzettend veel foto`s gemaakt, ik zal er zo wel weer wat online zetten (ook van het eten en het salsa dansen, alleen van mn stage doe ik nog niet want moet even navragen of het mag ivm privacy, www.lon-90.hyves.nl).
we waren nog geen minuut op de markt en 1 van de tassen was gesneden (om spullen te jatten) gelukkig had ze ook een voering en was daar niet doorheen gesneden.
wat later kwam ik er ineens achter dat mn geld was gejat, ik had het gelukkig wel verdeeld, had mn portemonnee in mn broekzak en wat los geld in mn tas. Ik dacht als ze mn tas snijden heb ik nog wat in mn zak en als ze mn portemonnee pakken heb ik nog wat in mn tas. Maar ze hadden bij mij dus mn portemonnee gepakt maar dat vind ik minder erg dan als ze mn tas snijden want ik heb een hele leuke tas hier gekocht!:P

vandaag ben ik naar natuurlijke warmwater bronnen geweest, heerlijk gezwommen. het hette iets van fuertes goerginos. was ook vanuit school geregeld alleen ik was de enigste die er heen ging ja samen met de gids. was wel heel lekker echt ontzettend warm maar echt heerlijk.

Zo dat was het wel weer. Wat een verhaal zeg, ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar als er vragen zijn hoor ik het wel!

Adios!

  • 11 April 2010 - 11:36

    Mama:

    leuk om allemaal te lezen Lonneke ! wat zijn die foto's mooi geworden, ik zou zo de hele markt leegkopen b.w.v.s. Was dat nou salsadansen of vrij worstelen? Zag er wel spannend uit.Spelletjes: Spijker poepen. Blikgooien.Ondereen doek voorwerpen raden. Koek happen. Ezeltje prikken. Papier vouwen. Paaltjes voetbal,enz.enz. Papa heeft de tien km gelopen en trots dat ie is!!! Dets ol fooks,groetjes van ons allemaal xxxx

  • 14 April 2010 - 21:26

    Gonneke:

    Hye Lonneke.Een leuk idee om met de kinderen te maken is een memoryspel. 50 dezelfde maat kaartjes knippen. 2 dezelfde tekeningen laten maken door de kinderen en dan samen memory doen. Salsa dansen lijkt me heerlijk. Lekker in het ritme meegaan. Geniet ervan en dans .leven Liefs gonneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 33587

Voorgaande reizen:

05 Maart 2017 - 08 Maart 2018

Werken en wonen in Saba

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Waar gaat de volgende reis naartoe?

01 Augustus 2014 - 15 Januari 2015

Reis nummero 3, naar Guatemala

20 Maart 2010 - 01 Juli 2010

reis nummer 2, op naar GUATEMALA

14 Maart 2009 - 07 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: