het weekend in chiabal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu het weekend in chiabal - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu

het weekend in chiabal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

22 Maart 2009 | Guatemala, Guatemala-stad

holaa!!!
nou we zijn nu net terug uit chiabal en dat is echt een dorpje waar de meeste mensen nog een gat in de grond hebben enzo.
gelukkig zaten ik en jolijn in een wat rijker gezin en hadden ze net een wc laten bouwen je moest alleen steeds wel een emmertje water halen om de wc door te spoelen:S
we kwamen ongeveer vrijdag om 6 uur aan doordat onze chauffeur de weg niet wist en het zijn eerste keer was dat hij naar chiabal reed. hij is dan ook heel vaak gestopt om de weg te vragen...echt heel handig:S
maar goed we zijn aangekomen.

savonds aten we rijst met bruine bonen en vlees..dat vlees vond ik echt heel lekker, totdat ik zag wat het geweest was, een varkensoor:S erg lekker...
we zijn na het eten gelijk naar bed gegaan want het was heel koud en we waren erg moe van de reis. ik heb de hele nacht niet kunnen slapen omdat het er gewoon vroor dus het echt ijskoud was! ook sliep ik op een plank dus dat zat ook niet echt mee..
zaterdag ochtend zijn we naar de markt in todos santos geweest, daar heb ik een paar mooie kleden gekocht en een paar souvernirs. smiddags hielden we een spelletjes middag voor de kinderen in chiabal. dit was tenmiste de bedoeling. alles ging goed we waren in allemaal groepjes verspreid over het voetbal veld. mijn groepje bestond alleen uit allemaal kleine kinderen en die snapte het spel dus niet. iemand die daar al 2 jaar werkt zei toen tegen me anders laat je hun gewoon kiezen uit de materialen die jullie hebben (springtouwen, makeup, hoepels, ballen enz) alleen hadden we nooit voorzien wat er toen gebeurde, het hele groepje vloog op de spullen af gevolgd door alle andere 200 kinderen. alle kinderen gingen vechten om de spullen en al snel was er niks meer van over. alles werd uitelkaargetrokken en we konden dus geen spellen meer doen.

we hebben toen alle spullen(wat er van over was) verzameld en zijn er bij gaan zitten in de hoop dat de kinderen langzaam af zouden druipen. maar helaas hun denken dat de volhouder wint. op een gegeven moment stonden er zelfs ouders bij die vroegen of ze iets mochten hebben. het leken echt wilde beesten. we hebben uiteindelijk iedereen in een rij laten staan om nog wat drinken en cake te laten halen maar dan zitten er natuurlijk ook van die kindjes bij die meerdere keren in de rij gaan staan.
uiteindelijk hebben we ze dus toch 3 uur beziggehouden.

vandaag zijn we sochtends een berg wandeling gaan maken, dit was erg vermoeiend maar erg leuk! we hadden een heel mooi uitzicht over alle bergen.
smiddags zijn we weer terug gegaan naar xela en dit keer wist de chauffeur de weg wel!

nog even op jullie verzoek iets over de omgeving de manier van leven enz.

eerst maar is over het uitzicht. het uitzicht vanuit xela is heel mooi je kunt vanaf hier allemaal bergen zien rondom xela. de straten en stoepen zijn wat minder mooi. de straten zijn slecht onderhouden overal zitteg gaten in de weg of zijn putdeksels eraf, ze nemen dus niet zo de moeite om mensen gebroken benen te sparen.
ook zijn de stoepen ontzettend hoog, ik heb dan ook spierpijn gekregen van alleen al lopen in xela.

de mensen hier wonen over het algemeen in middelgrote huisjes en hebben vaak een mooi binnenplaatsje in het midden van het huis. het gezin waar ik in woon heeft een keuken zonder gootsteen en doen de afwas buiten. de eerst dag hadden wij ook aangeboden om te helpen afwassen maar dat doen we ook nooit meer.. ze wassen met koud water, een vies sponsje en zeep.
ze hebben gelukkig wel een echte wasmachine maar daar hebben ze ook alleen koud water en geen wasmiddel. maar goed beter dan niks he!!
de bedden zijn erg slecht doordat ze geen goede bedden kunnen kopen.
als jullie nog wat vraagjes hebben hoor ik het graag.

ik ga nu op`mijn hyves fotos zetten van guatmela want op deze site kunnen er maar 10!

www.Lon-90.hyves.nl

  • 23 Maart 2009 - 15:27

    Oma En Opa:

    lonneke we hebben je reisverslag van 22 maart gelezen .we vonden het heel intressant,we vinden geweldig die reiverslagen van jullie nu ga ik proberen de fotó te bekijken
    groetjes Oma & Opa

  • 23 Maart 2009 - 15:37

    Bea:

    heel erg leuk om je verhaal te lezen. grappig maar ook droevig. allemaal armoede, maar wel lekker krokant zo'n oortje. ik eas vroeger gek op varkenstaarten mmjammie! k heb je foto's gezien leuk hoor !ook prachtige bergen.o ja wat is dat nou.... niet afwassen.... foei toch!!!
    heel veel groetjes en xxxx mama.
    p.s. gaat je spaans al vooruit? doei!

  • 23 Maart 2009 - 17:42

    Kees:

    haha leuk om te lezen dit! je kan goed schrijven nichtje!!!

    de foto's zijn ook erg leuk geworden! lang leven hyves he ;) haha!

    iig veel plezier de komende tijd!

    gegroet kees

  • 24 Maart 2009 - 14:18

    Vincent:

    heej volgens dat ding ben je er eindelijk

  • 24 Maart 2009 - 16:51

    Lonneke Schut:

    hola!!!

    gek he dat ik niet ga afwassen!!! het was echt heel vies 1 keer maar nooit meer...

    mijn spaans gaat al erg goed. ik kan nu best goed volgen wat er gezegd word en zelf kan ik al wel reageren soms wel met moeite maar het gaat al veel beter dan in het begin.
    nu net een heel gesprek met mijn moeders en mijn maestra gehad over wat ik allemaal gedaan heb van het weekend en wat ik gegeten heb..ofterwijl koekjes en chips:P
    ik kon me best goed verstaanbaar maken, soms wel ff wat opgezocht in la diccionaria maar ik kwam eruit!

    xxx groetjes daar in het koude nl

    volgend jaar wil ik echt weer!!! dat julliie het vast weten!

  • 24 Maart 2009 - 16:52

    Lonneke Schut:

    ojaa we hebben niet gemetseld. toen we vroegen of we moesten helpen werden we vierkant uitgelachen dus dan maar niet he. we zijn inmiddels wel begonnen met de muurtekening hij begint al echt ergens op te lijken:D en mijn zonnetje is gewoon gelukt!
    xx

  • 24 Maart 2009 - 18:40

    Willy Uit B:

    Weet je onze hondjes zijn ook gek op varkensoortjes!
    Mooie foto`s Lon. Echt wel armoede daar. De spulletjes voor de kindjes vielen dus een beetje erg in de smaak. Wat zal je je matras weer kunnen waarderen.

  • 24 Maart 2009 - 19:34

    Oma & Opa:

    hé lonneke
    we lazen net dat je volgend jaar weer terug wilt gaan , maar hoe doe je dat met het rijbewijs .heb je daar wel aan gedacht,denk aan de ping ping
    groetjes

  • 24 Maart 2009 - 21:10

    Papa:

    ha lonneke, wat heb jij toch geluk zeg. En dan bedoel ik niet alleen dat je een varkensoor op je bord kreeg. Overigens eten jullie die al heel lang, zonder het te weten.Wat dacht je dat in frikandellen zit..... Je moet maar zo denken dat het oor het begin was van je spaarvarken voor de volgende reis. Ik hoop wel dat je hem hebt opgegeten. Het moet voor die mensen een ware lekkernij zijn geweest die ze hun gasten voorzetten. je weet dat ik zo ooit gesmuld heb van schaapshersenen en die waren echt heerlijk. Vincent heeft afgelopen weekend ook kou geleden, weliswaar niet in de bergen maar tijdens het kamperen. Nu begrijp ik waarom ik altijd een voorkeur heb gehad voor warme landen. Zaterdag heb ik eindelijk weer de 5 km gelopen in 33 minuten, goed hé? Veel foto's maken hoor! groetjes en geniet! Papa

  • 25 Maart 2009 - 16:40

    Lonneke Schut:

    ja lekker help me eraan herinneren:S ik ben toch blij dat ik chips en koekjes had ingeslagen kreeg ik toch nog wat lekkers binnen. xxx

  • 25 Maart 2009 - 18:25

    Willij:

    heel erg leuk om je belevenissen te lezen lonneke.
    hier is het regen.
    vandaag met loes naar de bijenkorf geweest in amsterdam. ik hoop, dat je nog een fijne tijd mag hebben en veel meg zien en beleven.groeten
    willij.....{kattenbroek)

  • 25 Maart 2009 - 20:35

    Loes En Hans:

    het is wel afzien maar dan zie je wat in Nederland allemaal hebt, dan ga je het pas echt waarderen. Gelukkig hebben ze wel lekker eten ( varkensoor, gadver !! )
    groetjes

  • 25 Maart 2009 - 20:35

    Willy:

    Lonneke,

    Heel leuk om al je belevenissen te lezen. Moest ook direct aan de gebraden varkensstaartjes van Manne Moe denken die je moeder altijd van buurman Berend bietste....

    Weer een beetje bekomen van de schrik toen al die mensen tegelijk op jullie spullen afkwamen?

    We kijken uit naar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 33606

Voorgaande reizen:

05 Maart 2017 - 08 Maart 2018

Werken en wonen in Saba

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Waar gaat de volgende reis naartoe?

01 Augustus 2014 - 15 Januari 2015

Reis nummero 3, naar Guatemala

20 Maart 2010 - 01 Juli 2010

reis nummer 2, op naar GUATEMALA

14 Maart 2009 - 07 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: