De afgelopen weken - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu De afgelopen weken - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu

De afgelopen weken

Door: Lonneke Schut

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

13 September 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Aangezien ik al een tijdje niet geschreven heb, probeer ik hierbij een beetje een samenvatting te geven van de afgelopen weken en wat ik de komende tijd ga doen.

Inmiddels loop ik al een paar weken stage, dit gaat wel lekker op zijn Guatemalteeks, want het is altijd maar de vraag of mijn afspraak komt opdagen. Vooral in het begin was dit twijfelachtig, inmiddels is het gezin waar ik mee werk wat meer gewend geraakt aan het ritme en komen ze nu op tijd en zijn ze bijna altijd op hun afspraken verschenen (tot nu toe). Komende week heb ik een weekje vakantie i.v.m. Bevrijdingsdag hier (15 september), officieel is dit geen vrije week, maar toch gaan veel scholen etc. dicht. Dit komt omdat veel leerlingen gewoonweg niet naar school komen in deze week. Dus om te voorkomen dat ik voor niks naar mijn afspraken ga, heb ik ook een weekje vrij en ga ik samen met een Amerikaan een weekje naar Rio Dulce, of terwijl de jungle. Hier ben ik vorige keer ook geweest, maar ik heb toen heel weinig gezien omdat ik in een hotel zat op de rivier, wat het lastig maakte om even een plaatsje in de buurt te bezoeken. Dit keer heb ik hier wat meer ruimte voor dus ik ben benieuwd.
Na de vakantie is het de bedoeling dat ik ook met andere gezinnen ga werken, maar wie dat precies worden en welke problematiek zij precies hebben weet ik nog niet.

Afgelopen week ben ik begonnen met mijn onderzoek die ik hier ga uitvoeren. Ik ga onderzoek doen naar hoe beeldende therapie ingezet kan worden bij Guatemalteekse kinderen die emotioneel verwaarloosd worden. Ik heb hier voor gekozen omdat zowel fysieke mishandeling en emotionele verwaarlozing erg veel voorkomen bij de lagere bevolkingsgroepen, maar fysieke mishandeling is hier haast een maatschappelijk geaccepteerd fenomeen. Daarnaast heb ik gelezen, dat de gevolgen van een trauma (zoals mishandeling) erg afhankelijk zijn van de emotionele situatie binnen het gezin. Als de ouders emotioneel niet toegankelijk zijn zijn de gevolgen erger dan wanneer de ouders emotioneel wel toegankelijk zijn.

Naast dat ik stage loop en met mijn onderzoek bezig ben, heb ik natuurlijk ook leuke dingen gedaan. Zo ben ik vorige week een dagje naar het strand geweest, of noujaa of je het een dagje kan noemen is de vraag. We hebben in totaal 10 uur in de bus gezeten en 2,5 uur op het strand. En dat voor een strand wat maximaal 2 uur heen en 2 uur terug zou moeten zijn.... Maar ondanks dat we zolang onderweg waren heb ik me wel goed vermaakt. Het was heerlijk om eens wat anders te zien dan alleen maar asfalt en dan ook nog eens de warmte! In plaats van het koude, regenachtige Xela. Wat wel schokkend was om te zien, was dat hoe verder we naar het zuiden gingen, hoe slechter de maiz werd. Hier in de buurt van Xela waren de maiz gewoon groot, met grote maizkolven eraan. Maar helemaal in het zuiden was alle oogst mislukt, je zag daar hele velden met bruine maiz. Toen drong wel even tot me door dat het toch echt wel erg gesteld is met de droogte hier.

Ook is het deze week volop feest i.v.m. Bevrijdingsdag, gisteren ben ik naar de kermis geweest, echt een giga kermis, zo groot heb ik het nog nooit gezien. En vanavond zijn er concerten in het park. We gaan het allemaal beleven.

Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte hopelijk.

Ik zal zo ook weer wat nieuwe foto`s plaatsen op http://www.lon-90.mijnalbums.nl/

  • 14 September 2014 - 09:20

    Nicole:

    Superleuk om te lezen weer! Succes met je onderzoek!

  • 14 September 2014 - 12:07

    Oma En Opa:

    halloLlonneke
    wij hebben je reisverslag van 13 september gelezen
    fijn dat wij zulke goede berichten krijgen ,
    we hebben hier ook een mooie septembermaand ,maar niet veel zon ,maar dat hebben onze oude botten wel nodig
    Oma wordt 29 september 86 jaar,maar dat weet je wel.we zullen je bediening dan wel missen
    nu lieve schat er zijn nu ander halve maand voorbij van de 6 ,ik denk dat je het jammer vind dat het zo vlug gaat de tijd,of valt dat nog al mee.

    veel llef van ons beiden

  • 14 September 2014 - 22:25

    Willy:

    Leuk om weer wat van je te horen. Met Liam gaat het goed. Vanmiddag zijn ze even met z'n drieën hier geweest. Zijn super blij met ons kleine kereltje. Wat jammer dat andere kinderen er zo van langs krijgen in hun leven. Lonneke fijne week gewenst. Doe endig an. Groet uit Vjenne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 33572

Voorgaande reizen:

05 Maart 2017 - 08 Maart 2018

Werken en wonen in Saba

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Waar gaat de volgende reis naartoe?

01 Augustus 2014 - 15 Januari 2015

Reis nummero 3, naar Guatemala

20 Maart 2010 - 01 Juli 2010

reis nummer 2, op naar GUATEMALA

14 Maart 2009 - 07 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: