Saba - Reisverslag uit The Bottom, Bonaire van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu Saba - Reisverslag uit The Bottom, Bonaire van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu

Saba

Door: Lonneke Schut

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

08 Maart 2017 | Bonaire, The Bottom

Ja mensen, het is officieel. Ik ben voor een jaar een jaar naar Saba verhuisd. Een heel klein eiland in het Caribisch gebied, vlakbij Sint Maarten. Ik zal hier de komende tijd gaan werken als senior Activiteiten begeleider bij een zorg instelling. Voornamelijk gericht op thuiswonende ouderen die naar de dagopvang komen. Ik ga 13 maart beginnen met werken, dus deze week heb ik nog even de tijd om het eiland te verkennen. En wat is het eiland toch mooi zeg!

De aankomst op het eiland was alleen al erg bijzonder. In een miniscuul vliegtuigje, waar nog geen 20 mensen in paste, vloog ik in een kwartiertje van Sint Maarten naar Saba. Wat een prachtig uitzicht zeg! En dan kom je aan op het vliegveld van Saba. 1 landingsbaan van 400 m. een van de kortste ter wereld, waarbij we dus volop in de remmen gingen. Heel relaxed is anders, maar het was zeker een ervaring. Die ik dan ook zeker aan iedereen aanraad!

Zoals ik al zei is het maar een klein eiland, 13 vierkant km om precies te zijn. Het voelt niet echt klein om eerlijk te zijn. Dit komt vooral omdat de enige weg die er is slingerend door de bergen gaat, en als je een stukje wil lopen ben je toch al gelijk eventjes onderweg en helemaal uitgeput. van 1 dagje lopen (ongeveer 45 minuten) heb ik me toch een enorme spierpijn gekregen.
De weg zelf is maar 13 km lang, maar de Sabanen zijn hier erg trots op. Niemand had ooit gedacht dat het mogelijk zou zijn om een weg aan te leggen door de stijle bergen, totdat er iemand was die vond dat dit gewoon moest kunnen en het ook nog eens deed.
Deze weg wordt nu volop gebruikt. En het handige is dat ondanks ik geen auto heb, ik eigenlijk niet hoef te lopen als ik niet wil. Want liften is hier erg makkelijk en vooral ook normaal. Zelfs al hoef je geen lift, dan worden deze nog aangeboden. Ideaal!

Daarnaast is de natuur enorm mooi en groots, waardoor je niet het idee hebt dat je op zo`n klein eilandje zit. Overal waar je kijkt zijn bergen, kippen en geiten (ja deze lopen hier allemaal los rond). De kippen of voornamelijk de hanen was ik in het begin niet geheel over te spreken, want ja, dit betekend ook `s ochtends erg vroeg wakker. Inmiddels ben ik hier ook al enigszins aan gewend.
Oja! Ook heel leuk, op het moment zit ik in de periode dat er walvissen langs kunnen komen! Ik heb ze helaas nog niet gezien, maar wie weet!

Er zijn wel een aantal dingen waar ik even aan moest wennen. Op zich is alles wel te krijgen in de supermarkt, maar als het op is zul je echt moeten wachten. 1x in de week op woensdag komt namelijk de nieuwe voorraad binnen, dit betekend dus inslaan! Vooral producten die snel op zijn zoals bijv. yoghurt. Waar wel moeilijk aan te komen is zijn verse groente en fruit. Dit is erg beperkt. Vanochtend was ik naar een markt geweest waar altijd verse groente worden verkocht, maar echt veel keus heb je niet. Wel heb ik een bijzonder uitziende vrucht gekocht, waarvan werd gezegd dat deze erg lekker was. Ik ben benieuwd!

Eens in de maand zal ik proberen een berichtje te plaatsen, om jullie op de hoogte te houden van het leven hier.

  • 08 Maart 2017 - 18:00

    Bea:

    Hoi Lonneke, wat leuk om te lezen wat je mee maakt!
    Groetjes mam.

  • 08 Maart 2017 - 18:29

    Willy:

    Hoi Lon
    Ben al benieuwd naar het vervolg.
    Ik zal opa het ook laten lezen. Veel plezier.

  • 08 Maart 2017 - 19:22

    Gonny:

    Lieve Lonneke.
    Geweldig een jaar met oudere Sabanen te mogen werken. Bofferd! WQelek taal spreken ze?
    Beschrijf die vrucht eens. lijkt ie op een peer of op een granaatappel?
    Foto!!!! Goeie start 13 maart. Ga maar vast de plaatselijke liedjes oefenen. met ouderen zingen is zo leuk!
    Liefs Gonny

  • 08 Maart 2017 - 19:35

    Willy:

    Hoi Lonneke
    Leuk dat je direct al schrijft. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen.Groetjes Willy.

  • 08 Maart 2017 - 21:28

    Hanny Sietsma:

    Hoi lonneke, leuk om je verslag te lezen, veel plezier en succes op Saba, groetjes Hanny

  • 26 April 2017 - 12:04

    Opa:

    ik hoor wel dat je het naar je zin heb, hou het zo j e ziet ik volg je wel
    tot weder horen
    opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Actief sinds 05 Feb. 2009
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 33541

Voorgaande reizen:

05 Maart 2017 - 08 Maart 2018

Werken en wonen in Saba

26 Maart 2015 - 26 Maart 2015

Waar gaat de volgende reis naartoe?

01 Augustus 2014 - 15 Januari 2015

Reis nummero 3, naar Guatemala

20 Maart 2010 - 01 Juli 2010

reis nummer 2, op naar GUATEMALA

14 Maart 2009 - 07 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: