Het is officieel! - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu Het is officieel! - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Lonneke Schut - WaarBenJij.nu

Het is officieel!

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

29 April 2014 | Nederland, Hoogland

Ja ja het is zover, vandaag mijn ticket geboekt, verzekeringen afgesloten, stage op de hoogte gebracht enz. 1-8-2014 vertrek ik weer richting het prachtige land: Guatemala.
Daar ga ik werken bij Mentes para el futuro. Dit is een organisatie die zich richt op de kinderen (en hun families) die op de school 5 de Septiembre zitten. Dit is een basisschool voor voornamelijk de wat lagere klasse van Xela. Mentes para el Futuro biedt juist hulp aan kinderen op deze school omdat deze families vaak geen geld hebben om psychologische hulpverlening te kunnen betalen, terwijl dit juist voor hen zo hard nodig is. Ik zal daar gaan werken als creatief therapeut en zal voornamelijk te maken krijgen met kinderen die een trauma hebben meegemaakt, maar ook zelfs kinderen die nog steeds misbruikt of mishandeld worden. Erg heftig dus, maar ook erg uitdagend. Ik hoop voor deze kinderen het leven wat te kunnen verzachten en hen weer te laten genieten van het leven.

Nog even: wat is Creatieve therapie nou eigenlijk?
Beeldende therapie is een behandelmethode voor mensen met psychosociale problemen en psychiatrische stoornissen. De beeldend therapeut gebruikt beeldende middelen om therapie te geven in plaats van alleen te praten, zoals teken- en schildertechnieken, houtbewerking en werken met stof, klei, steen en metaal. De problemen worden door beeldend werken zichtbaar, en daarmee helder en bespreekbaar.

Mijn reis zal duren tot 14-1-2015.

• 29 April 2014 - 19:13

Maartje:

Wat gaaf Lonneke! Respect dat je zoveel goeds gaat doen! Al duurt het nog even, heel erg veel succes alvast :-)